Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det kändes som om det gick väldigt, väldigt fort"

Det gick undan för 28-årige Andreas Nilsson i helgen. Eller undan och undan – världsrekordsnabbt. Norrtäljebon och hans Audi kom upp i nästan 340 kilometer i timmen vid en toppfartstävling på is.– En väldigt frän och häftig känsla, säger Nilsson.

Annons

Andreas Nilsson under rekordåket.

28-åringen stampade gasen i botten vid helgens Speed Weekend i Årsunda (Sandviken). De 339,622 kilometerna i timmen, för att vara exakt, är knappt fyra kilometer snabbare (335,71) än rekordnoteringen i Guinness rekordbok.

Men eftersom Guinness inte var på plats i Årsunda och mätte kommer inte Nilssons prestation med i rekordboken.

– Lite surt att de inte var där, men det spelar ingen roll för mig om det står i någon bok eller inte. Jag är snabbast nu, säger Nilsson.

– Nästa år ska vi förvarna Guinness så de är där och mäter. Finländaren som har rekordet nu hade längre sträcka att accelerera än vad jag hade, samtidigt hade jag bättre lämpade däck än han hade.

Toppfartstävlingen går ut på att ekipagen först åker en 1,5 kilometer lång accelerationssträcka, sedan kommer den 1 kilometer långa mätsträckan. Ekipagens snitt- och topphastighet mäts.

Nilssons toppnoteringar under helgen var 318 kilometer i timmen i snitthastighet och topphastigheten 339,622.

– Min känsla under åket var att det gick väldigt, väldigt fort. Jag hade en gps-hastighetsmätare i bilen men det var svårt att titta på den samtidigt som jag körde, säger Nilsson.

– Bilen lättade från isen och däcken började spinna. När jag rullade in mot depån stod folk och jublade. Då visste jag att jag slagit rekordet.

Totalt körde Nilsson tre åk i Årsunda och rekordet kom till redan i första. Om inte motorhuven lossnat under det andra åket hade det kanske kunnat blivit en ytterligare en rekordnotering.

– Det tror jag. Jag körde 40 kilometer snabbare in i mätsträckan då.

Intresset för att köra fort på is väcktes för tre år sedan då han och en kompis slog vad och började tävla mot varandra på en is vid Rådmansö. De avslutade vadet med att tävla i Årsunda men då gick det inget vidare för Nilsson och kompisens bil kom aldrig till start eftersom den gick sönder.

2013 byggdes rekordbilen, en Audi A4 årsmodell 1996 med närmare 1 000 hästkrafter under huven. Bilen gick dock sönder inför premiärtävlingen i Orsa och byggdes därefter om helt. Fjolårets Speed Weekend i Årsunda blev dock inställd så helgens tävling var den första för Nilsson i bilen.

28-åringen siktar nu mot nästa års Speed Weekend, tills dess ska bilens aerodynamik förbättras för att nå ännu högre farter. Och längre fram är siktet inställt på att bli världens snabbaste 4-dörrars sedan.

– Det är därför jag håller på med det här. En amerikan har åkt 379,81 kilometer i en saltöken USA, det vill jag slå.

Vad krävs då?– Betydligt mycket bättre aerodynamik och några hundra hästkrafter till.

Se Johan Eklunds film från rekordåket ovan!

Andreas Nilsson i sin modifierade Audi A4.

Bilen

Modell: Audi A4, 1996.

Ombyggd till 4-hjulsdrift.

Motor: Audi V6 hämtad från modellen RS4.

Ombyggd stor singelturbo.

Allting utbytt i motorn, förutom vevaxeln.

Hästkrafter: Närmare 100.

Däck: Pirellis "bästa" rallydäck med ingjutna dubbar.

Det mesta är modifierat på bilen. Bakluckan och motorhuven i kolfiber, fönsterrutor och skärmar av plast.

Annons
Annons
Annons