Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilka av Norrtälje stads gator bör bli bilfria?

Annons

Det behövs en parkeringsstrategi för Norrtälje stad för att lägga fast vad kommunen tycker i dessa frågor. Men det förslag som kommunfullmäktige behandlade i måndags är alldeles för luddigt och oklart. Det borde till exempel klart framgå vilka gator som man vill skall bli bilfria.

Parkeringen i Norrtälje centrum är en ständig diskussionsfråga, inte minst med kopplingen till den minskade handeln i centrum. Många menar att det finns för få parkeringar, vilket skadar handeln. Andra menar att det är tillräckligt många parkeringar, men att alltför många är upptagna av dem som arbetar i centrum. Åter andra menar att det är alldeles för många parkeringar och att lösningen är ett bilfritt centrum, vilket ger en trevligare miljö och därför attraherar fler kunder.

Det är därför inte så konstigt att det blev en intensiv och lång debatt när kommunfullmäktige i måndags behandlade kommunstyrelsens förslag till parkeringsstrategi för Norrtälje stad. Företrädare för oppositionen, framför allt moderater, kritiserade strategin, medan företrädare för S-C-MP-styret, framför allt socialdemokrater och miljöpartister, försvarade den.

Många av kritikerna tyckte att parkeringsstrategin inte handlade om parkering utan om bilinnehav: att kommunen vill minska parkeringsproblemet genom att göra det svårare för Norrtäljeborna att ha bil. Och här måste man säga att kritikerna har rätt. Det finns en sådan underton i parkeringsstrategin.

Detta sägs dock inte rakt ut. Inte heller står det någonstans i parkeringsstrategin att målet är att göra Norrtäljes innerstad helt bilfri. Detta var dock något som flera gånger nämndes av dem som försvarade strategin.

Och visst kan det vara en fördel att göra delar av Norrtälje stadskärna till helt bilfri. Men om det är målet, varför står det inte i strategin? I stället föreslås det att det skall införas parkeringsautomater i stadskärnan. Men om stadskärnan skall vara bilfri, då behövs det väl inte några parkeringsautomater?

I debatten på fullmäktige nämndes också att strategin innebar att ett parkeringshus skulle byggas i Norrtälje centrum. Detta står inte i strategin. I stället nämns möjligheten att "anlägga gemensamma parkeringsanläggningar". Är det parkeringshus som menas? I så fall bör detta skrivas ut tydligt.

Det finns fördelar med att fler gator blir helt bilfria. Parkeringsautomater och bättre övervakning kan vara ett bra sätt att minska antalet långtidsparkerare. Det kan finnas behov av ett parkeringshus i centrum, även om parkeringshus är dyra, sterila och inte omtyckta bland bilägarna.

Det behövs en parkeringsstrategi för Norrtälje stad för att lägga fast vad kommunen tycker i dessa frågor. Men det förslag som kommunfullmäktige behandlade i måndags är alldeles för luddigt och oklart. Det borde till exempel klart framgå vilka gator som man vill skall bli bilfria, om det nu skall bli så. Det känns som strategin är en kompromiss, som alla kan tolka hur de vill, oavsett om de är bilhatare eller bilälskare.

En sådan mångtydig parkeringsstrategi är inte mycket värd. Därför är det bra att kommunfullmäktige i måndags beslutade om återremiss. Nu får S-C-MP-styret en ny chans att ta fram en strategi som är tydlig och visar vad man verkligen vill med Norrtäljes stadskärna. Risken är dock uppenbar att man inte tar den chansen, eftersom man inom styret har delad syn på om bilar är bra eller dåliga, utan att återigen lägger fram en strategi som är en luddig kompromiss.

Annons
Annons