Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Varför kommer S-MP-regeringens förslag om minskade utsläpp först nu?

Ledare

Regeringens förslag om att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser verkar bra. Men det är oförståeligt att S-MP-regeringen har dröjt två och ett halvt år att få fram förslaget. Och mer behövs för att minska utsläppen.

Miljöpartiet brukar hävda att klimatfrågan är den allra viktigaste miljöfrågan, och kritiserade alliansregeringen hårt för att göra för lite. Därför var det lätt att tro att klimatpolitiken skulle förändras kraftigt när Miljöpartiet fick plats i regeringen.

Men så har det inte alls blivit. Väldigt lite har hänt. I stället har S-MP-regeringen genomfört kraftiga höjningar av skatten på biodrivmedel, och satsat på en kilometerskatt och en flygskatt som beskattar avstånd, och inte miljöfarliga utsläpp.

Regeringen har länge pratat om att man skall ta fram ett förslag om bonus-malus-system för bilar, det vill säga ett bidrag till köp av miljöbilar som betalas med en avgift på andra bilar. Än har inget hänt, trots att en statlig utredning om ett sådant system blev klart för snart ett år sedan.

Samtidigt har trenden brutits när det gäller svenska utsläpp av växthusgaser. De senaste 25 åren har utsläppen minskat kraftigt. Men enligt SCB:s miljöräkenskaper har de nu ökat tre kvartal i rad. Under tredje kvartalet 2016, som är det sista som statistiken täcker, ökade utsläppen med 2,8 procent jämfört med samma kvartal 2015.

Transportsektorn står för en stor del av denna ökning. Hushållens utsläpp minskar dock, framför allt på grund av lägre bensinförbrukning. Eftersom transportsektorn står för cirka en tredjedel av de svenska koldioxidutsläppen är det mycket viktigt att minska dessa utsläpp.

På fredagen presenterade S-MP-regeringen ett nytt förslag för att minska koldioxidutsläppen från den svenska transportsektorn. Satsningen kallas Bränslebytet, och innebär dels att en så kallad reduktionsplikt införs, dels att skatterna ändras så att det gynnar biobränslen.

Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda in en viss andel biodrivmedel i den bensin och diesel de säljer. Dessa andelar utgår från dem som finns i dag och kommer stegvis att höjas. 2030 skall inblandningen av biobränsle i bensin och diesel vara cirka 50 procent. När det gäller skatterna innebär förslaget bland annat att energiskatten på etanol och rapsdiesel slopas, och att palmoljebaserade bränslen inte längre får samma låga skatt som mer miljövänliga biobränslen.

Det här är bra förslag, även om det är oförståeligt att det har tagit två och ett halvt år för S-MP-regeringen att få fram förslaget, och även det som hittills presenterats om skatteförändringarna är ganska luddigt. Dessutom behövs det mycket mer för att minska transportsektorns utsläpp. Regeringen har till exempel länge pratat om att man skall ta fram ett förslag om bonus-malus-system för bilar, det vill säga ett bidrag till köp av miljöbilar som betalas med en avgift på andra bilar. Än har inget hänt, trots att en statlig utredning om ett sådant system blev klart för snart ett år sedan.

På torsdagen kom dock Centerpartiet med ett förslag: en bonus på 100000 kronor till den som köper en elbil, en snål laddhybrid eller en vätgasbil och på 50000 kronor för vissa etanolbilar och större laddhybrider. Detta finansieras med en avgift mellan 25000 och 50000 kronor för nya bensin- och dieselbilar. Det här är ett intressant förslag, som S-MP-regeringen borde kunna ställa upp på.

Det är pinsamt att S-MP-regeringen visat så dålig handlingskraft på klimatområdet. Men man kan bara hoppas att det lossnat nu, att regeringen kommer med fler förslag och att de svenska koldioxidutsläppen snart kommer att minska igen.

Har du också något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons