Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Varför tycker S att det är rätt att spara på kommunala skolor, men inte på friskolor?

Annons

Vad är en besparing? Och vad är en effektivisering? Vad är skillnaden? Det frågar sig många i Norrtälje kommun efter de senaste dagarnas debatt om anslagen till skolan och förskolan.

I den budget som kommunfullmäktige antog i november finns en punkt för skolan och förskolan som kallas för "effektivisering/verksamhetsförändring". Punkten omfattar 90 miljoner kronor för 2018-2020, 30 miljoner per år.

Norrtäljes S-C-MP-styre vill

Enligt tjänstemännen på barn- och utbildningskontoret medför detta färre lärarvikarier, neddragningar inom elevhälsan, större barngrupper i förskolan och färre förskollärare. Förslagen har fått hård kritik av bland annat av Robert Beronius (L).

Från S-C-MP-styrets sida håller man inte med om dessa konsekvenser. Och man erkänner inte heller att det handlar om "besparingar", eftersom grundskolan och förskolan får 46,7 miljoner mer än i fjol, utan använder ordet "effektiviseringar".

Det hela är mycket förvirrande. Klart är att skolan och förskolan får mer pengar i år än i fjol. S-C-MP-styret har dock valt att i budgeten inte räkna upp skolans kostnader lika mycket som den generella höjningen på grund av inflation och höjda löner, utan drar av 30 miljoner kronor. Det är en form av besparing. Men det kan också kallas för effektivisering, om inte kvaliteten på verksamheten försämras.

Det hela blir lite av en lek med ord. Och än går det ju inte att säga vilka effekter "effektiviseringen" ger, eftersom åtgärderna ännu inte är beslutade, än mindre genomförda.

Samtidigt är det intressant att Socialdemokraterna menar att Norrtälje kommuns skolor och förskolor kan effektiviseras med 30 miljoner per år utan att det ger försämringar. S-företrädare brukar annars alltid hävda att besparingar ger sämre kvalitet.

Inte minst gäller detta för friskolor och privat vård. Där hävdar Socialdemokraterna att en vinst för företagen innebär en försämrad kvalitet. "Varje skattekrona som lämnar den svenska skolan är i praktiken en stöld från folket", har till exempel civilminister Ardalan Shekarabi (S) sagt. Denna syn ligger bakom S-MP-regeringens förslag om ett vinsttak.

Men så resonerar uppenbarligen inte Norrtäljes socialdemokrater. "Det är effektiviseringar vi jobbar med, det skall man inte blanda ihop med besparingar", säger till exempel Conny Andersson (S), ledamot i barn- och skolnämnden, i en NT-artikel.

Han har fel. En effektivisering är en form av besparing. Det är dock helt rätt att spara pengar, i alla fall inte om besparingarna inte innebär försämringar. Det finns ingen anledning att något skall vara dyrare än det behöver. Om en kommunal verksamhet är dyrare än den behöver vara är det ett slöseri med skattebetalarnas pengar.

Detta tycks också Socialdemokraterna hålla med om. Men för privata verksamheter har man en annan syn. Då innebär varje effektivisering en "stöld", oavsett om pengarna återinvesteras i verksamheten eller inte.

Det är ologiskt och helt oförståeligt. Men så ologisk och oförståelig är Socialdemokraternas politik när det gäller besparingar i skolan och vården. Även om de ibland kallas effektiviseringar.

Annons
Annons