Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Norrtälje kommuns hemsida måste bli mycket bättre på information till företag

Annons

Norrtälje kommun förändrade sin hemsida våren 2015. Syftet var att göra sidan mer modern och lätt att använda.

Den nya hemsidan fick dock hård kritik, framför allt sökfunktionen. Den var en ren katastrof. En sökning på till exempel kommunfullmäktiges ordförande "Sune Alm" gav "Arholma Almnäsberget sopmaja" som första svar.

Det saknas mängder av relevant information på Norrtälje kommuns hemsida. Värst är det när det gäller information till företagen. Här måste hemsidan snarast förbättras. Foto: Måna J Roos

Sökfunktionen har blivit bättre sedan dess, men är fortfarande inte bra. Det finns också en hel del annat att anmärka på när det gäller hemsidan.

Organisationen Sveriges kommuner och landsting genomför varje år en granskning av kommunernas hemsidor. De senaste två åren har kommunerna själva fått fylla i om vissa uppgifter finns på hemsidan eller inte.

Årets granskning kom häromdagen. Hammarö kommun hamnar i topp. Norrtälje kommun hamnar långt ner.

Det är dock inte alla på områden som Norrtälje kommun får ett dåligt resultat. Om man grottar sig ner lite ser man att informationen på hemsidan är riktigt bra när det gäller skola och äldreomsorg. Även om det till exempel saknas information om arbetet mot mobbning och det inte går att få betygskopior via webben, så känns hemsidan godkänd på dessa områden.

Värre är det på området "öppenhet och påverkan". Det saknas telefonnummer till kommunens ledande politiker, det går inte få se handlingar före nämndernas sammanträden och det går inte att prenumerera elektroniskt på information från kommunen. Det saknas en sökfunktion över kommunens ansvarsuppgifter och kontaktperson för varje ansvarsområde. Det finns inte heller någon information om hur klagomål och synpunkter till kommunen hanteras. Just avsaknad av kontaktpersoner och av information om hur klagomål och synpunkter hanteras är för övrigt något som återkommer på flera områden i undersökningen.

Sämst är hemsidan när det gäller företagsinformation. Det saknas en tydlig kontaktingång för företagare, kontaktuppgifter till näringslivsansvarig, kontaktuppgifter för företagslots eller servicecenter och beskrivning över den service som kommunens kan ge till nyetablerade företag.

Det är alltså kommunen själv angett att denna information saknas. Det är alltså inte någon tjänsteman på SKL som gjort någon miss. Kommunen kan inte skylla ifrån sig.

Norrtälje kommun har tappat stort i företagsrankning de senaste åren. Delvis beror detta på att företagare ofta är borgerliga och därför inte gillar kommunens S-C-MP-styre. Men de stora bristerna på kommunens hemsida när det gäller information till företagen visar att problemen sitter djupare än så.

Det finns inget självändamål för Norrtälje kommun att ligga högst i den här typen av undersökningar. Många av de funktionerna i enkäten har kanske kommunen medvetet valt bort, eftersom de skulle bli för dyra att införa eller för att man bedömer att behovet inte är tillräckligt stort. Men i vilket fall borde kommunens webbansvariga gå igenom SKL-undersökningen för att få tips om hur kommunen hemsida kan göras bättre. Och när det gäller informationen till företagarna kan hemsidan bli mycket bättre.

Läs mer: Hemsidan drar löje över kommunen

Mer läsning

Annons