Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: EU-parlamentarikern Peter Lundgren är en symbol för SD:s oblyga populism

Det har svängt snabbt i åkeribranschen de senaste åren. Från att svenska lastbilschaufförer varit "utrotningshotade" är det i dag en stor brist. EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) kan ses som en symbol på denna omsvängning och för detta partis oblyga populism.

Annons

Det råder stor brist på lastbilschaufförer just nu. Bristen gör att många åkerier tvingas tacka nej till jobb. Enligt Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, behövs 7 000 nya lastbilschaufförer det närmaste året och 50 000 nya chaufförer de närmaste tio åren.

Delvis beror det här på högkonjunkturen, som gör att det behövs mer transporter och därmed fler chaufförer. Men det beror också på den ökande e-handeln, där många av de nya e-handelsföretagen profilerar sig på snabb leverans.

I dag är det stor brist på lastbilschaufförer. Men för bara fyra år sedan kallades den svenska åkeribranschen för en krisbransch.

Delvis beror bristen också på att få lastbilschaufförer har utbildats de senaste åren. Transportprogrammen på gymnasieskolan har haft svårt att locka elever och det har därför funnits många tomma platser på dessa utbildningar

För några få år sedan var läget ett helt annat. För bara fyra år sedan kallades till exempel den svenska åkeribranschen för en krisbransch, och det talades om att svenska lastbilschaufförer "var på väg att försvinna" och att deras yrke var "utrotningshotat" i Sverige. Åkarna tog in chaufförer från Polen, Litauen och Estland som fick betydligt lägre betalt, vilket gjorde att svenska chaufförer inte kunde konkurrera om jobben. I det läget var det lätt att förstå att ungdomar avskräcktes från att välja en yrkesbana med så usla chanser till jobb.

Många svenska lastbilschaufförer var därför rädda för att bli arbetslösa och var därför missnöjda med EU som gjorde att chaufförer från Polen och Baltikum konkurrerade ut dem. Frågan var också het i valrörelsen inför EU-valet i maj 2014. Socialdemokraternas toppkandidat Marita Ulvskog presenterade ett fempunktsprogram mot "den illegala lastbilstrafiken" och partiledaren Stefan Löfven hävdade att 120 000 jobb var hotade i den svenska åkeribranschen.

Även Sverigedemokraterna ville utnyttja rädslan och ilskan bland chaufförerna och hade lastbilschauffören Peter Lundgren som ett av sina toppnamn i EU-valet. Peter Lundgren hade liten politisk erfarenhet, men var EU-motståndare och hade som hjärtefråga att "rädda" den svenska åkerinäringen. Peter Lundgren ansågs därför troligen av partistrategerna som en person som kunde få ilskna lastbilschaufförer att rösta på Sverigedemokraterna.

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en symbol för den snabba svängningen i den svenska åkeribranschen de senaste åren och för Sverigedemokraternas oblyga populism.

Det kanske var rätt tänkt. Sverigedemokraterna gjorde i vilket fall ett hyfsat EU-val, gick fram drygt tre procentenheter till 9,7 procent och fick två mandat i EU-parlamentet. Peter Lundgren tog ett av dessa, och har sedan dess drivit transportfrågor i parlamentet. Någon framgång har han inte nått. Tvärtom har han gjort minimalt avtryck. Nästan enda gången han har uppmärksammats var när han, i interna dokument som läckt, hotade att lämna partiet och bli politisk vilde.

I dag pratar inte längre Stefan Löfven om hotade jobb i åkeribranschen. I dag är det mycket svårt att tro att Sverigedemokraterna planerar att utse Peter Lundgren som dragplåster i nästa års EU-parlamentsval. I stället är i dag Peter Lundgren en symbol för den snabba svängningen i den svenska åkeribranschen de senaste åren och för Sverigedemokraternas oblyga populism.

Annons
Annons
Annons