Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"En skolfråga är egentligen två skolfrågor – med två olika svar"

Annons

Rånäs skola stänger skolnedläggning

Ett röstkort har kommit till mig. En frågeställning finns. “Vill du att Norrtälje kommun ska behålla och utveckla alla glesbygdsskolor samt upprätta ett kommunalt glesbygdsprogram med helhetsperspektiv över kommunens samtliga områden?”

Det är den frågan man vill ha besvarad. Man kan rösta ja, nej eller blankt. Det är en fråga - men egentligen två frågor:

1. Ska man behålla och utveckla alla glesbygdsskolor?

2. Samt upprätta ett kommunalt glesbygdsprogram med helhetsperspektiv över kommunens samtliga områden?

Frågorna har närhet men man kan inte sätta ett likhetstecken mellan dem.

Som en följd av folkomflyttningar minskar antalet skolbarn i vissa skolor, inte bara i Norrtälje kommun. Att bussa barnen till en annan skola kan vara ett alternativ. Att försöka finna ett digitalt alternativ med en lärare på en plats som undervisar barnen i de små skolorna, är ett annat alternativ.

Detta senare alternativ innebär försämrad personlig kontakt mellan eleven och läraren, viss försämrad möjlighet till följdfrågor, troligen problem med ordningsfrågor. Dessa elever riskerar en försämrad undervisning.

Min röst på frågan är nej.

Ett glesbygdsprogram med helhetsperspektiv över kommunens samtliga områden är mycket bra. Människorna får då information om nuvarande tankar och planering, som kan vara bra i ett flertal sammanhang.

Min röst på frågan är ja.

För min del blir det ingen röstning. Jag röstar inte blankt. Men jag skrev en insändare istället.

Bengt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons