Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att se över integrationen i skolorna

Insändarskribenten Marianne Karlsson tycker att integrationen måste förbättras i svenska skolor.

Annons

Dags att se över integrationshanteringen i våra skolor.

Skriver i rollen som bekymrad förälder, då nu ett år har gått och nyanlända barn hela tiden kommer och går i vår sons skola.

Att ofta utsätta personer för nya gruppkonstellationer kan lätt leda till stress och frustration. De yngre barnen är i sin fas för att läsa och skriva, vilket ju är grunden för att kunna införskaffa sin fortsatta kunskap, och behöver en lugn och stabil miljö.

Lärare ska ta sig an barn med främmande språk och kunna utföra en pedagogisk undervisning och samtidigt motivera och stimulera för vidare lärande. Detta utan extra resurser som det verkar.

För mig är det en omöjlig ekvation. Är detta bra integration kan man fråga sig – och i så fall för vem? Skulle det vara möjligt att svenskaundervisningen sker på asylboenden till en början, och att barnen sedan kan ansluta till fritidsverksamheten istället?

Här får de nyanlända barnen kontakt med de jämnåriga skolbarnen och på ett mer lekfullt sätt utan prestationskrav att lära känna varandra.

Här kan även mer tid läggas på värderingsfrågor och implementering av den svenska kulturen tänker jag. Det skulle kunna vara en inkörsport till den svenska skolan och underlätta för vidare undervisning.

Ofta flyttar dessa barn till andra boenden i Sverige och jag tror inte uppbrottet blir lika kännbart för barn och pedagoger om de befinner sig i fritidsverksamheten i stället för i skolan.

En förändring måste ske hur som helst, för det är inte hållbart som det är nu.

Marianne Karlsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons