Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi vill ha vår väg tillbaka

Plocka ner vägräckena och sänk hastigheten till 70 km/h på väg 76 mellan Vidö och Edebo! Eller bredda vägen vid denna trånga passage så att den blir lika bred som den är längre söderut mot Skebobruk där de påbörjade en breddning på 1960-talet, skriver Amalia Mattsson, Maria Mattsson, Rolf Lindberg, Viveka Gross, Sven-Erik Andersson och Mats-Ola Andersson.

Annons

Enligt nya regler så behöver smala riksvägar bestyckas med vägräcken för att få behålla en hastighetsbegränsning av 80 km/h. Således har väg 76 mellan Vidö och Edebo fått hundratals meter av vägräcken uppsatta under julhelgen.

Denna åtgärd ökar vägens säkerhet vid singelolyckor – men för nästan alla andra passagerare blir den farligare. Vi som bor där och använder vägen för cykling, jogging och promenader törs inte längre använda vägen för detta ändamål, då det har blivit så trångt.

Behåll gärna räckena där det har varit allvarliga olyckor, mot bergväggar och dylikt, för att skydda singeltrafikanterna. Men ge oss som bor här och som behöver vägen för att kunna motionera och arbeta – den tillbaka till oss, skriver Amalia Mattsson, Maria Mattsson, Rolf Lindberg, Viveka Gross, Sven-Erik Andersson och Mats-Ola Andersson.

Låt oss ge ett räkneexempel på hur trångt det kan bli. De som behöver vägen för att kunna arbeta: jordbrukare för transport av breda maskiner, transport av trailrar med skogsmaskiner, grävmaskiner, militärfordon, vägplogar med mera. Alla dessa nyss nämnda fordon får ha en bredd över 2,6 meter, vilket är den lagstadgade största bredden som fordon som rullar på svenska vägar får ha. Lastbilar, och på denna vägsträcka utgörs de till stor del utav timmerbilar, brukar vara 2,6 meter breda, bussar får vara max 2,55 meter breda. Personbilar är ofta smalare, men moderna personbilar har blivit allt bredare.

I julhelgen var vi ute och mätte bredden på några olika platser längs den med vägräcken bestyckade vägen. Över asfalten, alltså där hjulen ska rulla, är vägen ungefär 6 – 6,5 meter bred. Någon halvmeter upp, där räckena är som smalast, är vägen omkring 7,3 meter bred. Betänk då att ett fordon ofta är bredare än just nere vid hjulen och att alla vinglar lite när de kör – kanske framförallt höga breda fordon såsom lastbilar.

Låt oss säga att vägen är 6,5 meter bred på ett ställe. Två timmerbilar på 2,6 meter i bredd möts. Det ger 6,5 – 2,6 x 2 meter = 1,3 meter som fordonen har tillgodo. Detta ska fördelas så att de har marginal mellan varandra samt marginal till vardera sida om vägen. Alltså, 1,3/3 = 0,43 meter finns tillgodo på var sida om timmerbilen. Om dessa två timmerbilar möts samtidigt som en cyklist åker förbi, så har cyklisten 0,43 meter tillgodo.

Detta har varit trångt redan innan det fanns vägräcken, men med vägräckena försvinner en viktig nödutgång som fanns förut: vägkanten. En cyklist kunde då i värsta fall slänga sig ner i diket, men med vägräcken så sitter man fast. Betänk att i detta exempel får timmerbilarna köra i 80 km/h, på en smal och bitvis krokig väg, vilket ju ger sämre sikt och kanske tvingar in timmerbilschauffören i en sådan situation som hen normalt skulle ha undvikit genom att bromsa in och ge cyklisten företräde.

Traktorer med jordbruksredskap, trailrar med bred last… dessa har tidigare kunnat komma undan ungefär som cyklisten: genom att utnyttja vägkanten om de får möte och det blir trångt. Med vägräcken tvingas de obönhörligt över på filen för mötande trafik om de är tillräckligt breda– och vem kommer att ligga där? Finns det plats för ett sådant möte?

Ett alternativ till vägräcken är helt sonika att sänka hastigheten till 70 km/h. För alla, utom möjligtvis personbilen som vill snabbt fram, så torde detta vara den bästa lösningen.

Behåll gärna räckena där det har varit allvarliga olyckor, mot bergväggar och dylikt, för att skydda singeltrafikanterna. Men ge oss som bor här och som behöver vägen för att kunna motionera och arbeta – den tillbaka till oss.

Plocka ner vägräckena och sänk hastigheten till 70 km/h! Eller bredda vägen vid denna trånga passage så att den blir lika bred som den är längre söderut mot Skebobruk där de påbörjade en breddning på 1960-talet.

Amalia Mattsson, EdeboMaria Mattsson, EdeboRolf Lindberg, EdeboViveka Gross, EdeboSven-Erik Andersson, ordförande Edebo LRFMats-Ola Andersson, snöröjare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons