Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sju egenskaper Norrtäljes skolbarn behöver

Annons

Våra barn investerar nio år av sina viktigaste levnadsår i en skolgång med tveksamt resultat. Skulle du själv göra samma investering?

Jag presenterade i en debattartikel i den 28 september en vision om en skola, Barn-universitet-sverige (BUS), där Norrtälje skulle kunna gå före. Norrtäljes unika geografi, demografin, ekonomi och politiska landskap är som klippt och skuren för detta förslag.

Nyfikenhet och visioner driver innovationer och är nyckeln till problemlösning. Om vi fokuserar på skolans innehåll är jag övertygad om att BUS är det Alexanderhugg bygden behöver, skriver Roger Svensson. Foto: Gorm Kallestad, TT

Målet med BUS är att skolbarnen måste återta sina redan naturliga förmågor sedan småbarnsåldern, det vill säga att vara forskare och entreprenörer. Barnen ställer redan många och intressanta frågor men lär sig snabbt i skolan att oroa sig över och fokusera på svaren till fel frågor.

Jag roade mig med att lyssna på ett Youtube-klipp av Tony Wagner, en av ledarna från Harvards hange Leadership Group. Han släppte boken ”The Global Achievement Gap” redan 2008 som nyligen sammanfattats av en krönikör på World Economic Forum och direkt tillämpbart som övergripande läroplan för BUS.

I korthet är det ett sjupunkts överlevnadsprogram som barnen i Norrtälje på en BUS-skola måste uppnå för att klara dagens internetvärld.

Läroplanen för BUS är lika giltig oavsett om barnen i framtiden kommer att arbeta i äldreomsorgen i Norrtälje, som nytänkande plåtslagare i Rimbo eller som professor pendlande mellan Bergshamra och Karolinska Institutet.

Det handlar inte längre om att läraren måste vara bäst i klassen för barnens framgång utan om helt andra basala saker för överlevnad.

1. Kritiskt tänkande och problemlösning.

Företag måste ständigt förbättra sina produkter för att kunna konkurrera. De behöver medarbetare på alla nivåer som har kritiska förmågor och ställer rätt frågor för att lösa problem.

2. Samarbete över nätverk.

Världen blir mer ihopkopplad. Att arbeta i team, ledaregenskaper och förmågan att påverka och lösa problem i en sådan miljö på ett etiskt sätt blir viktigare.

3. Flexibilitet och anpassningsbarhet.

Förmågan att anpassa sig, lära sig nya förmågor och verktyg är helt betydande för att nå framgång. Arbetsgivarna efterfrågar lärbarhet.

4. Initiativförmåga och entreprenörskap.

Bättre lyss till sträng som brast än aldrig spänna en båge. Det är bättre att försöka med tio saker och lyckas med åtta än att försöka med fem och lyckas med alla fem. Kanske är det dags att slänga devisen ”tänka fritt är stort, tänka rätt är större” på den historiska sophögen? Jante-lagar hör inte längre hemma i vår tid.

5. Effektiv muntlig och skriven kommunikation.

Arbetsgivare är inte speciellt intresserade av oartikulerat dunkelt tänkande. Det handlar då inte om format som grammatik och stavning utan mer om förmågan hur du kan kommunicera en god idé.

6. Tillgodogöra sig och analysera information.

Hur bra är du på att tillgodogöra dig enorma informationsflöden och plocka ut det som är viktigast? Speciellt när innehållet förändras snabbt. Sådana förmågor får ökande betydelse.

7. Nyfikenhet och visioner.

Nyfikenhet och visioner driver innovationer och är nyckeln till problemlösning. Det är så vi är födda, att ställa bra frågor och inte att efter några år i skolan oroa oss mer över om vi svarar rätt eller inte på fel frågor.

Visionen ovan, tillämpad på nuvarande läroplan, visar att det var fel frågor som ställdes i folkomröstningen om skolan i Norrtälje. Vi borde klara av att formulera en större vision om hela skolan än lokalisering och kostnader för småskolorna.

Om vi fokuserar på skolans innehåll är jag övertygad om att BUS är det Alexanderhugg bygden behöver, vilket löser problemen med lärarrekrytering, kunskapsinnehåll, kompisar, segregering, kostnader med mera. Småskolorna blir kvar som satelliter till ett Barnuniversitet till exempel på Campus.

Därför uppmanar jag alla politiska partier i Norrtälje med tankar om centralisering och decentralisering att göra omtag när det gäller kommunala skolpolitiken. Ni har alla rätt svar men ställer fel frågor.

Roger Svensson, filosofie doktor, Lugn & Ro-Akademin

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons