Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se eleverna som individer, inte ”grupperingar”

Annons

Apropå Robert Beronius (L) debattartikel om vikten av att höja skolresultaten för alla elever, vilket i sig är en oklanderlig strävan, så undrar jag nyfiket vad artikelförfattaren har för mål med följande mening: "Alldeles för få elever i årskurs 7–9 upplever inte lektionerna tillräckligt stimulerande eller anses att skolarbetet för dem tillräckligt nyfikna på att lära sig nya saker”.

Är det månne en uttalad strävan att fler elever inte ska uppleva lektionerna tillräckligt stimulerande? Jag förstår självklart att det inte var avsett så, men jag måste tillstå att hela texten på ett alldeles ypperligt sätt illustrerar budskapet och vikten av att höja kvaliteten i skolan.

Hur vore det om vi började se elever som individer, inte som

Det om det språkliga. Vad beträffar sakfrågan har jag en stilla önskan: hur vore det om vi började se elever som individer, inte som "grupperingar". Tänk om det är så att det finns större variation inom gruppen "pojkar" än mellan grupperna "pojkar" respektive "flickor"?

Vad sägs om "åt var och en efter dennes behov"? Inte så dumt, va? Ett steg på vägen vore att återinföra allmän och särskild matematik, för ännu fler handlingsplaner leder inte till förbättringar i sig om ingen vågar omvandla dem till praktik.

Anna Bernmalm

Sänsjö

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons