Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Kraven på oss har blivit orimliga

Debatt

Det skrivs mycket om oss lärare i tidningarna, vår yrkesroll, våra löner, vårt ansvar för alla resultat och för att inte tala om våra fantastiska lov (som vi jobbar in under året). Det finns många som tycker till om skolan och läraryrket, framförallt politiker. Vi undrar hur många utav er med åsikter om skolan, som verkligen vet hur det är att vara lärare eller vet vad vi egentligen gör?

Vi har varken tid eller energi till att bemöta eller svara på all kritik som framförs mot oss. Ändå tar vi oss tid nu att framföra våra åsikter i tidningen för att vi lärare anser att kraven på oss har blivit orimliga, skriver 39 lärare på Grindskolan i Norrtälje.

Vi har varken tid eller energi till att bemöta eller svara på all kritik som framförs mot oss då vi istället försöker lägga vår tid och energi till att göra det bästa möjliga för våra elever och ge dem de kunskaper de behöver i framtiden. Ändå tar vi oss tid nu att framföra våra åsikter i tidningen för att vi lärare anser att kraven på oss har blivit orimliga.

Vi lärare har i dag krav på oss från kommun och regering att vi ska höja resultaten för eleverna, samtidigt som resurserna blir allt mindre och den administrativa bördan allt större.

Vi har fått flera åtaganden att sätta oss in i med den nya läroplanen lgr 11 och betygsbedömning. Allt vi gör ska också dokumenteras. Det vi lärare ska göra är att skriva pedagogiska kartläggningar, lokala pedagogiska planeringar till varje ämne och tema, skriva åtgärdsprogram och uppföljande åtgärdsprogram så fort en elev inte bedöms nå målen. Skriva omdömen i varje ämne till varje elev och individuella utvecklingsplaner i samband med varje utvecklingssamtal, förbereda och leda utvecklingssamtal.

Vi svarar på testunderlag inför olika utredningar från psykologer och läkare, samarbeta med andra skolor och kollegor vilket kräver förberedelser inför själva mötena. Vi ska ha mejlkontakt med föräldrar, kollegor, psykologer med flera, dela ut och sammanställa elevenkäter, rätta prov och sammanställa diagnoser som kommunen och Skolverket kräver att få in.

Vi ska också ständigt vara uppdaterade på nya rön och forskning. Vi ska utvecklas, förstås, men vi får inte tid att arbeta vidare med det vi har lärt oss innan det är något nytt som vi ska fördjupa oss i. Vi har med andra ord många fler administrativa åtaganden som gör att vi inte får möjlighet att stanna upp, reflektera och använda våra kunskaper till att göra en så bra undervisning som möjligt för våra elever.

När eleverna lämnat skolan för dagen och vi ska sätta oss med allt administrativt arbete får vi utföra det i en arbetsmiljö tagen direkt från 1980-talet. Oavsett om vi ska bli mer stillasittande framför datorn eller inte borde vår arbetssituation bli mer ergonomisk anpassad. Det borde vara självklart, men så ser inte verkligheten ut.

Vi får nöja oss med det som finns och anpassa oss efter ekonomin hela tiden. Om vi har tur så kan vi få ta del av andras möbler när de fått nya och fräscha. Andra arbetsgrupper med liknande arbetsuppgifter har höj- och sänkbara skrivbord, stolar och tillbehör till datorerna som gör arbetsmiljön ergonomiskt riktig.

Vi har studerat i många år och vi älskar vårt arbete, men frågan är hur länge vi ska orka under dessa arbetsförhållanden och den låga lönenivån som vi nu har trots att vi i snitt har fyra års högskolestudier. Det har stått mycket i tidningarna om lärarstuderande som lämnar lärarhögskolorna och lärare som lämnar läraryrket och det beror mycket på den situation som vi beskrivit. Vi måste förutom rejält höjda löner få respekt för vårt arbete, få en ergonomiskt bättre arbetsmiljö och få mer tid till eleverna.

Det är dags att fler lärare skriver och talar i medierna om vår arbetssituation för att ge en rättvisare beskrivning av våra arbetsuppgifter istället för att andra människor yttrar sig om vår verklighet.

Li Dagerman, Gertrud F Otterman, Krister Birgersson, Niclas Johansson

Lee Jönsson, Lena Lundell, Solveig Ohlsson, Amaya Ericsson, Sofi Rosenstam Hederstedt, Birgitta Gabrielsson, Kerstin Gustafsson, Kjell Leander, Anna Sivermalm, Helena Szöges, Anki Melander, Robban Persson, Irene Andersson, Camilla Pettersson, Helena Agerfalk, Annika Stark, Gunilla Axelsson, Peter Petersson, Seida Sabanovic, Doris Mattsson, Jenny Pettersson, Marianne Holmgren, Kristina Svärd, Conny Pettersson, Jessica Jansson, Jessica Linder, Catharina Pennström, Catharina Mörrby, Mari Lindh, Anna Furucrona, Marianne Lagersköld, Birgitta Härlin, Anna Christiernin, Anett Hallsten, Christina Kassagianni

lärare på Grindskolan i Norrtälje som brinner för sitt yrke

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons