Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Kan vi lita på våra myndigheter?

Debatt

I media ser vi sjöpolis och kustbevakning basunerar ut att den nya promille-lagen på sjön är bra, den fungerar. En hel journalistkår publicerar ord för ord, okritiskt.

Farligt.  Utbildning och kunskap om båtar är således totalt ovidkommande, eller flytväst. Ett glas vin är farligare, skriver Ola Ljungberg. Foto: Roine Karlsson

En lätt skrapning på ytan ger en helt annan bild och fram skymtar dunkla motiv.

Att i saken insatta sjöpolis och Kustbevakningen har undgått all medial kritik och fakta att lagen skjuter långt över målet och tar resurser från samhällets knappa resurskaka är uteslutet i dagens informationssamhälle.

Nyligen publicerade Sjörättsinstitutet en studie som visar på bland annat samhällsbelastning och styrd livsföring medelst ny-kriminalisering av harmlöst ofarligt beteende.

Hamnen.se och Erling Matz har målande beskrivit var och hur olyckorna sker.

I inget fall kan den nya promillelagen lösa ett problem men med den drucknes envishet fortsätter polis föra utomstående bakom ljuset genom vilseledande propaganda, genom att förändra verkligheten. På Facebook gick sjöpolisen ut med: ”besök oss vid slussen så berättar vi hur olyckor och sjöfylleriet gått ned”. En ström av inlägg där sjöpolisen ombads lägga ut i klartext på Facebook. Då raderades tråden.

När så Kustbevakningen informerar allianspolitiker i Lysekil som går ut i media att - vi jagar inte folk, det är först när någon har hänt, då blir det skrämmande.

Som exempel så står det i Kustbevakningens årsredovisning att de utför slumpvisa kontroller.

När Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin går ut med ” vi vill inte haffa folk” så pratar hon för sin sjuke mor. Bevisen är många. Den svårt skadade brandmannen Lasse Gustavsson som blev haffad för 0,28promille i Fjällbacka hamn i en masskontroll. Thure som blev haffad för han gav sin hustru vid rodret ett verbalt råd. Samtidigt går polis och kustbevakning ut med att det är ”bra att folk använder fyllechaffis”. Utbildning och kunskap om båtar är således totalt ovidkommande, eller flytväst. Ett glas vin är farligare! Det är således inte ökad sjösäkerhet saken gäller utan nykterhetspolitik.

Som lagen är skriven ska alla ombord kontrolleras och så tillämpas.

Inte undra på att Sveriges samlade båtorganisationer kräver omedelbar översyn.

Gång på gång har undertecknad frågat såväl politiker sjöpolis och Kustbevakningen vilket problem de avser lösa med denna resursmobilisering mot sjö- och skärgårdsfolket, samtidigt som inga resurser finns till ”dödens väg”, E20. Någon ”dödens farled” existerar ej.

Folk dör på sjukhus på grund av resursbrist och så vidare. Inget svar på en sådan enkel fråga.

Till sjöpolis-chef Calle Jonsson ställdes fyra frågor. På problemfrågan vägrar han svara.

Han nämner för 2011 sex omkomna eller skadade i Stockholms län, en 2012 och en 2013.

Ingenting om vilken promillenivå, på vilket sätt, eller om ens en båt var med i bilden. Fint, och det här betet hugger media på! Direkt pinsamt.

En lätt skrapning igen ger svaret från Transportstyrelsen. 2011 40 omkomna, ingen omfattades av 0,2-lagen. Cirka 2,5 miljoner vistas på sjön. 40 stycken genom 2,5miljon ger en fingervisning om problemets storlek, 0,00000x procent.

Olyckorna sker år ut och år in i små sjöar och med båtar undantagna från lagen.

Ändå dundrar polis och kustbevakning att lagen fungerar. Vad fungerar och vilket problem ska lösas?

Kan svaret vara huggsexa om anslag, prestige och att kejsaren är naken?

Med dessa rader förordas inte fylleri någonstans, men lagar skall stiftas på sakliga grunder, inte av högljudda särintressen.

Har du också något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons