Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen förlorar på ordning och reda i klassrummen

Ett stökigt klassrum kommer alltid att drabba de elever hårdast som har minst stöd hemifrån och behöver skolan som mest. Därför måste det vara skolors rätt att upprätthålla ordning och reda – och skolpolitikers plikt att möjliggöra och backa upp detta, skriver Robert Beronius.

Annons

Regelbundet nås vi av rapporter om stök och oro på våra skolor, såväl i Norrtälje som i övriga kommuner. Många gånger handlar det om elever som spelar spel på paddan, sitter och håller på sina telefoner och helt enkelt är ofokuserade på sitt skolarbete.

Många klassrum är förstås trygga och präglas av ett gott ordningsarbete, men det går inte att blunda för att många elevers skoltid fortfarande präglas av stök och otrygghet. Samtidigt sjunker resultaten i skolan. Det är inte en tillfällighet.

I slutet av september publicerade Skolverket resultatet för de elever som gick ut årskurs nio våren 2017. Det totala resultatet för samtliga elever vid Norrtäljes kommunala skolor har sjunkit jämfört med förra året. Det är i detta sammanhang en klen tröst att resultaten även sjunker sett till hela riket. En förklaring till de sjunkande resultaten är bristen på studiero, som i sin tur även gör att alltför mycket av lärarnas tid upptas av att upprätthålla ordningen, hantera elever som kommer för sent eller som stör i klassrummet.

Tydliga regler för användning av mobiltelefoner borde vara en självklarhet på skolan. Ändå saknas det, skriver Robert Beronius.

Mobiltelefoner och surfplattor har blivit en symbol för det stök och de problem som lärare och elever upplever i dag. För att åstadkomma studiero krävs ett konkret stöd från den politiska ledningen ner till enskilda skolor och lärare. Kommunens skolpolitiker måste helt enkelt våga ta ställning och backa upp de skolor och lärare som aktivt jobbar för studiero.

Tydliga regler för användning av mobiltelefoner borde vara en självklarhet. Ändå saknas det. Kanske beror det på att samverkansstyret (S+MP+C) lagt över för mycket ansvar på eleverna. Enligt det skolutvecklingsprogram som partierna antagit och som endast Liberalerna protesterade mot är det eleverna som bäst vet vad som fungerar väl respektive mindre väl i undervisningen. Pedagogernas ledarskap har i dessa partiers skolutvecklingsprogram reducerats till att bara se till att barn och elever blir delaktiga och lyssnade till.

Ett stökigt klassrum kommer alltid att drabba de elever hårdast som har minst stöd hemifrån och behöver skolan som mest. I trygga klassrum däremot kan alla elever få möjlighet att lära sig. Därför måste det vara skolors rätt att upprätthålla ordning och reda – och skolpolitikers plikt att möjliggöra och backa upp detta. Allt annat är ett svek mot både elever och lärare. På ordning och reda i klassrummen finns inga förlorare.

Robert Beronius (L)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons