Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Hur utvecklas Herräng om skolan läggs ner?

Debatt

Vilket är viktigt för ett attraktivt samhälle som är tilltalande att bo och leva i? Hur utvecklar vi glesbygden?

Vilken utveckling kan Herräng räkna med om skolan tas bort? Vill vi utveckla den norra kommundelen eller inte, frågar Aleksandar Srndovic, Anders Lidén, Barbro Henriksson och Runo Jansson.

En del av svaret borde givetvis bli ”genom god service”. Detta innebär i allra högsta grad att ha en bra skola på orten! Detta argument gäller givetvis även för samhällen som Herräng, eller Skebobruk, i den norra utkanten av kommunen.

En skola i samhället bidrar till att behålla de barnfamiljer som redan finns och lockar också nya familjer och familjebildare som kan tänka sig att bosätta sig i en av kommunens utkanter.

Hur utvecklar vi glesbygden om vi tar bort grundservicen?

Häveröområdet har drabbats hårt under de senaste åren genom Holmens neddragningar på pappersbruket. Vi förstår att kommunen inte kan ordna nya jobb på kort tid, men det kommunen kan göra är att Häveröbygden behåller den goda kommunala servicen med skolan i centrum. Klipp inte av våra möjligheter att utvecklas – gör inga besparingar på den goda servicens bekostnad! Redan i dag påstår vi att det är besvärligt för Skebo- och Herrängsborna att bo kvar på sina orter med tanke på den begränsade servicen.

En kvalitets- och serviceaspekt att ta stor hänsyn till är skolbarnens resväg och restid. I kommunen finns ett policydokument framtaget angående skolbarns resa till skolan. Denna policy beskriver att barnen inte ska behöva ha mer än 60 minuters resväg till skolan (enkel resa) – med utgång i enbart den policyn behövs måhända bara en eller två skolor i hela kommunen? Det känns självklart inte som ett vettigt alternativ.

Avståndet mellan Herräng och Hallstavik har däremot alltid varit cirka 11 km, åtminstone längs den väg de flesta färdas. Men även det är för lång väg för mindre barn att på egen hand ta sig till skolan. Av den anledningen har dessa skolor funnits i många år.

Att en skola dessutom kan vara effektiv i sitt utnyttjande visas inte minst i Herräng där skolan faktiskt användas aktivt även på sommaren genom Herräng Dance Camp.

Det handlar inte om vi kan eller inte kan behålla skolan i samhället – utan om vi vill eller inte vill behålla dem! Allt är en kostnadsfråga.

Men just frågan om skolor borde inte handla om det. Vilken utveckling kan Herräng och Skebobruk räkna med om skolan tas bort och föräldrar tvingas skicka småknattar med bussen till Hallstavik? Vill vi utveckla den norra kommundelen eller inte?

En klok kommun som inte koncentrerar all utveckling i och kring huvudorten ser istället utkanterna som en potential och borde då rimligtvis vara beredd att ta en högre kostnad för att upprätthålla en god service.

Vi vill uppmana alla kommunala politiker att inte acceptera barn- och utbildningsförvaltningens förslag om nedläggning av de små skolorna. Kommunens medborgare har rätt att erhålla den goda servicen oavsett var de bor!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons