Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elevernas resultat har försämrats

När man tittar på resultatet för kommunens samtliga elever, oavsett bakgrund, ser man att meritvärdena tyvärr har sjunkit, skriver Robert Beronius.

Annons

I en ledare i Norrtelje Tidning den 19 oktober framhåller Reidar Carlsson att Skolverkets statistik visar en förbättring för årets niondeklassare i Norrtälje kommun. Det är säkert möjligt, men följande förtjänar att framhållas. Reidar Carlsson hänvisar endast till siffror som gäller för samtliga skolor i kommunen, det vill säga både kommunala och fristående skolor.

I årets statistik har resultaten för nyinvandrade elever inte räknats med, vilket man gjort tidigare år. Då nyinvandrade elever ofta får sämre betyg innebär detta att siffrorna så att säga förbättrats av egen kraft. Ganska okritiskt nämner Reidar Carlsson även kommunens hopp i Lärarförbundets rankinglista i fjol (i år rasade ju kommunen). Det förtjänar att nämnas att det stora hoppet i rankningslistan förra året berodde på att rankingen delvis gjordes om och att kriterierna ändrades. Är något för bra att vara sant är det ofta det. Samma invändning går att göra mot hoppet i SKL:s Öppna jämförelser i fjol.

Inte ens meritvärdena som Skolverket offentliggjort går att jämföra rakt av, beroende på att elever med invandrarbakgrund har hanterats olika över åren. De enda säkra slutsatserna man kan dra är när man tittar på resultatet för kommunens samtliga elever, oavsett bakgrund. De visar tyvärr att meritvärdena har sjunkit, från 225,6 förra året till 222 i år om man tittar på både kommunala och fristående skolor. Ser man bara till de kommunala skolorna är motsvarande siffror 220,4 i fjol och 216,5 i år. En försämring alltså.

Robert Beronius (L)

NT kommenterar:

Som jag skriver i ledaren tycker jag att Lärarförbundets rankning är i stort sett värdelös som mätare av elevernas kunskaper. Därför spelar inte heller placeringarna i rankningen, eller eventuella felaktigheter, någon roll. Därför nämnde jag inte detta i ledaren.

Vad gäller elever med invandrarbakgrund tog Sverige emot mängder av asylsökande hösten 2015, många fler än tidigare år. Det innebär mängder av nyanlända elever, vilka självklart har svårare än andra att klara kunskapsmålen. Jag tycker därför att det är helt relevant att exkludera elever som kommit till Sverige de senaste fyra åren på det sätt som Skolverket gjort. Om dessa tas med i jämförelsen blir denna mycket missvisande.

Reidar Carlsson, politisk chefredaktör

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons