Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Det gamla kopparnätet klarar inte kraven

Debatt

Telia tar med våra kunder från ett kopparnät som inte är driftsäkert till moderna nätlösningar. Såväl fiber- som mobilnät ger generellt högre hastigheter än kopparnätet och för de allra flesta är den nya lösningen bättre än den de haft via kopparnätet, skriver Inger Gunterberg.

Framtidens nät är ett arbete där Telia, som en del i vårt arbete att digitalisera Sverige, tar med våra kunder från ett kopparnät som inte är driftsäkert till moderna nätlösningar. Att alla har en framtidssäker uppkoppling är helt enkelt en förutsättning för att kunna gå vidare i digitaliseringen.

När allt fler kunder, inte minst på landsbygden, efterfrågar nya och avancerade tjänster, mer data och högre hastigheter är det nödvändigt att gå över till mer framtidssäker teknik, skriver Inger Gunterberg.

I en debattartikel, som berör att den här övergången nu nått Norrbyggeby, Kapellskär, Norra Råda och Rumsättra, undrar Rune Karlsson den 16 mars varför vi enbart gör detta på landsbygden. Svaret är att vi gör de här förändringarna i hela Sverige – där vi ser att vi har ett kopparnät där vi inte längre kan garantera driftsäkerheten och där dagens och framtidens moderna digitala tjänster kapacitetsmässigt inte fungerar på kopparnätet. Detta är till stor del knutet till landsbygden där nätet ofta är gammalt och består av långa stolplinjer som är känsliga för väder och vind.

När allt fler kunder, inte minst på landsbygden, efterfrågar nya och avancerade tjänster, mer data och högre hastigheter är det nödvändigt att gå över till mer framtidssäker teknik eftersom delar av det gamla kopparnätet och dess utrustning helt enkelt inte lever upp till de krav som ställs. Såväl fiber- som mobilnät ger generellt högre hastigheter än kopparnätet och för de allra flesta är den nya lösningen bättre än den de haft via kopparnätet.

Värt att nämna i sammanhanget är dessutom att över en tredjedel av de som berörs av Telias övergång från kopparnät till mer moderna lösningar överhuvudtaget inte haft tillgång till internet tidigare. Kopparnätet har helt enkelt hållit för dålig kvalitet för att möjliggöra surfande.

Detta är något som nu åtgärdas genom att de erbjuds Telias särskilt utformade lösning via mobilnätet. Denna lösning har kraftiga inbyggda antenner som förstärker signalstyrkan och som gör att de fungerar även på ställen där det är svårt att använda en vanlig mobiltelefon. Alla som berörts av övergången erbjuds en ny lösning, antingen via oss på Telia eller via någon annan aktör på marknaden.

Det kundexempel som Rune Karlsson tar upp i sin debattartikel innehöll tyvärr en rad faktafel, vilket vi påtalat för SVT och journalisten. Telia skickar exempelvis inte ut någon kundinformation där vi skriver att “vi klipper ledningen” och den information vi skickar ut till kunderna går numera ut över ett år innan förändringen. I det aktuella fallet, som är från 2012, fick kunderna information tre månader i förväg. Telias kunder har alltid en möjlighet att pröva sin tjänst och kan välja att lämna tillbaka den om man inte är nöjd.

Inger Gunterberg

Telias Pressenhet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons