Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

De har försökt hindra ­folkomröstningen

Debatt

I dag står vi således i ett ­läge där all kraft har lagts, och kommer att läggas, på att misstänkliggöra avsikten med folkomröstningen och formuleringen av frågeställningen. Allt i syfte att så få som möjligt skall gå till valurnorna, skriver Gunnar Hellström, Norrtälje.

Norrtälje kommun skall den 12 november 2017 hålla en folkomröstning med ­frågeställningen: att behålla och utveckla alla glesbygdsskolor och upprätta ett kommunalt glesbygdsprogram med helhetsperspektiv över kommunens samtliga områden.

Vägen dit har varit lång (minst fem år), krokig och kantad av diverse utredningar, taktiska politiska finter och obstruktion. Detta gäller inte bara nuvarande politiska minoritetsstyre (S+C+MP) utan även tidigare borger­liga majoritetsstyre.

I fotboll betyder obstruktion ett otillåtet sätt att ­hindra en spelare som inte har bollen. Precis så upp­lever jag att de 7 040 medborgarna bakom begäran om folkomröstning har ­bemötts av den politiska ledningen om ni förstår innebörden av min metafor. En enstaka obstruktion i fotboll innebär kanske frispark, men händer det flera gånger under en match av samma spelare kan nog det gula kortet ligga löst i domarens ficka. Obstruktion i politiken orsakar främst missnöje och kan straffa sig i det långa loppet.

Vägen dit har varit lång (minst fem år), krokig och kantad av diverse utredningar, taktiska politiska finter och obstruktion. Detta gäller inte bara nuvarande politiska minoritetsstyre (S+C+MP) utan även tidigare borger­liga majoritetsstyre, skriver Gunnar Hellström, Norrtälje.

Ett flagrant exempel på ­politisk obstruktion är kommunstyrelsens agerande i frågan. Trots att namn­insamlingen visade att man var på god väg att uppnå det stipulerade antalet underskrifter som behövdes för att kunna begära folkomröstning i frågan inväntade man inte resultatet utan ­minoritetsstyret drev igenom nedläggning av ett ­antal glesbygdsskolor på ett kommunfullmäktigemöte den 20 juni 2016. Så lägligt, nu föll ju delvis namn­insamlingens punkt om att behålla alla glesbygdsskolor eftersom beslutet i kommunfullmäktige togs med bred majoritet som det ­brukar heta.

Nästa obstruktion på tur var att minoritetsstyret på hösten 2016 drog igång fyra dialogmöten med kommun­alråd mellan klockan 17 och 19 på vardagar som på sin höjd samlade en handfull besökare. Dessutom skulle man nu ta initiativ till att ­arbeta fram ett landsbygdsprogram. Så lägligt, nu föll ju delvis namninsamlingens punkt om att upprätta ett kommunalt glesbygdsprogram med helhetsperspektiv över kommunens samtliga områden. Vilket kanske var tanken?

Ett annat exempel på ­politisk obstruktion var kommunledningens totala fixering vid att nedläggningen av glesbygdsskolorna ­enbart var en kvalitetsfråga.

Det mest flagranta exemplet på politisk obstruktion var nog ändå när samverkansstyrets representanter vid kommunfullmäktigemötet 2017-04-04 röstade nej till folkomröstning, men eftersom 2/3 av kommunfullmäktiges ledamöter var för förslaget så kommer folkomröstningen ändå äga rum i höst.

Ett annat exempel på ­politisk obstruktion var kommunledningens totala fixering vid att nedläggningen av glesbygdsskolorna ­enbart var en kvalitetsfråga. Några som helst andra ­aspekter var man överhuvudtaget inte intresserad av att diskutera, solklar ­obstruktion och en ohållbar förutsättning för en fortsatt dialog.

I dag står vi således i ett ­läge där all kraft har lagts, och kommer att läggas, på att misstänkliggöra avsikten med folkomröstningen och formuleringen av frågeställningen. Allt i syfte att så få som möjligt skall gå till valurnorna den 12 november. Fyra vänsterpartister, Bengt Annebäck (MP) och Gunnar Andrén (L) har haft debattinlägg i Norrtelje ­Tidning med den bäringen under sommaren.

Det mest flagranta exemplet på politisk obstruktion var nog ändå när samverkansstyrets på kommunfullmäktiget röstade nej till folkomröstning.

Ett skäl som flera framhåller är att det inte går att ­tolka frågeställningen eftersom det rör sig om två olika frågor. Personligen är jag alltsedan jag skrev på namninsamlingen av en helt annan uppfattning. Att från början gå ut med att ­behålla och utveckla alla glesbygdsskolor ser jag som ofrånkomligt. Något annat hade sett mycket märkligt ut då andra delen av frågan handlade om att upprätta ett kommunalt glesbygdsprogram med helhetsperspektiv över kommunens samtliga områden. Att bara slå sig till ro med att behålla skolorna var aldrig tanken!

Tack vare obstruktionstekniken får vi nu kanske inget svar på vad en stor del av befolkningen tyckte på våren 2016 och senare. Detta är mycket trist, i synnerhet som en kommunal folkomröstning endast är rådgivande. Förmodligen gömmer det sig ett visst mått av rädsla för ett oönskat utslag i folkomröstningen inför valåret 2018.

I kommunalvalet 2018 kommer jag att rösta blankt. Jag tolkar det som att jag protesterar

Gunnar Hellström, Norrtälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons