Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Vill ha cykelbana vid farlig väg

Olycksdrabbad och hårt trafikerad. De senaste veckorna har flera incidenter inträffat på länsväg 283. Nu höjs rösterna för att en gång- och cykelväg ska byggas.

David Pohl pendlar med cykel och tror att bilister har blivit mindre toleranta och kör mer aggressivt. Gösta Krön anser att kunskapen om hur man kör på den här typen av vägar måste öka.

På bara några veckor har flera incidenter inträffat på länsväg 283. Cyklister som prejats och fotgängare som tvingats kasta sig i diket för att inte bli påkörda.

Christer Berg är en av dem som drabbats. När han som vanligt cyklade hem från jobbet på Kröns trädgård körde en bil om honom i hög hastighet under möte. Han visade sitt missnöje genom att visa fingret, varav föraren bromsade och klev ur.

– Jag blir vanligtvis aldrig arg, men nu blev jag förbannad. Jag sa att om man får möte och har ett hinder på sin sida, då bromsar man in, speciellt om man blåser förbi i 90. 90?, frågade mannen. Jag körde i 95 svarade han.

Christer Berg klarade sig oskadd men vinglade till under omkörningen.

– Det är så jäkla synd att det måste hända en olycka innan någon reagerar. Och att man ska sätta sig på en cykel med livet som insats, säger han.

Historien har fått stor spridning på sociala medier och uppmärksammades särskilt av den ideella föreningen Framtid Älmsta.

Föreningen har länge kämpat för en gång- och cykelväg längs länsväg 283 mellan Söderby-Karl och Grisslehamn. Framför allt är det sträckan mellan Väddö folkhögskola och Mälbybadet som prioriteras.

Nu tror man att byggstart av sträckan kan ske inom kort.

– Vi har fått indikationer på att det är nära, säger föreningens ordförande Gösta Krön.

– Men man vet aldrig, förut har det varit mycket snack och lite verkstad.

Enligt Framtid Älmsta ska kommunen nu ta kontakt med Trafikverket för att förhandla sträckning, tidsplan och finansiering.

Men om, när och hur ett eventuellt bygge kan komma i gång är inte bestämt-

Eftersom kommunen inte är huvudman för vägen vilar det ekonomiska ansvaret på Trafikverket. Och enligt Fredrik Månsson, samhällsplanerare på myndigheten, är sträckan inte prioriterad hos dem.

– Den finns inte med i vår länstransportplan just nu, säger han.

Men planen uppdateras kontinuerligt och efter att Trafikverket tillsammans med SL och Norrtälje kommun gjorde en så kallad åtgärdsstudie av sträckan Grisslehamn-Norrtälje 2014, kunde flera risker identifieras.

– Norrtälje kommun har möjlighet att medfinansiera. Det blir lättare att bygga om kommunen kan tänka sig vara ansvarig, säger han.

Något som Gösta Krön hoppas på.

– Vi som bor här vet att det är för farligt för att cykla där. Speciellt för barn. En gång- och cykelbana skulle kunna rädda liv.

Vem ansvarar för vägarna?

Norrtälje kommun är huvudman för infrastrukturen inom Norrtälje stad, Hallstavik och Rimbo, och har som princip att inte åta sig driftansvar utanför tätorterna.

Trafikverket ansvarar för det allmänna vägnätet, således Europavägar, riksvägar, länsvägar och övriga vägar. Trafikverket ansvarar därför också för bygget av gång- och cykelbanor längs med dessa.

Trafikverket och Norrtälje kommun samarbetar för att Trafikverket ska bygga de vägar som kommunen önskar. I vissa fall går kommunen också in och medfinansierar för att Trafikverket ska anlägga prioriterade cykelvägar.

Norrtälje kommun har ett program för utbyggnad av cykelvägar. Där prioriteras olika sträckor efter statligt och kommunalt huvudmannaskap på en två- eller tregradig skala beroende på huvudman. Tre sträckor på väg 283 finns med.

Annons
Annons
Annons