Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fartkameror strömlösa i över ett år – Trafikverket: "Olyckligt och minskar förtroendet"

I över ett års tid har fartkameror varit uppsatta, men strömlösa vid Brosättra längs landsväg 77. Vanligtvis ska ingen utrustning installeras förrän el finns tillgängligt, men Norrtälje Energi har problem med att få tillstånd för kabelläggning av markägaren.

Annons

Strax intill busshållplatsen Stora Brosättra i Rimbo, är det gott om trafik. Titt som tätt susar både personbilar och tyngre fordon uppför och sedan nedför backen under större delen av dygnet. På plats till fots är det svårt att avgöra om någon bryter mot hastighetsgränsen på 70 km/h, eftersom förarna oftast saktar ner kring fotgängare.

Men när ingen person finns i närheten är det upp till hastighetskamerorna att dokumentera eventuella fartsyndare. I alla fall i teorin, men rent praktiskt har det fungerat dåligt vid Brosättra.

I över ett års tid har stolpar och kameror varit uppsatta, men varken hastighetsmätning eller fotografering av fartöverskridare kan genomföras.

– Det finns ingen el där och då kan inte utrustningen fungera. Vanligtvis ska varken stolpe eller elskåp vara på plats förrän vi vet att elen fungerar, men det har blivit jätteknas där och det är inte alls bra.

LÄS MER: Trafikpolisen: "Morgontempot har blivit lugnare"

Det säger Anna-Sofia Welander, trafiksamordnare på Trafikverket, region Stockholm, angående de strömlösa fartkamerorna i backkrönet. I över ett års tid har det tekniska funnits på plats och varit redo att tas i bruk, men elnätsägaren Norrtälje Energi har stött på patrull.

– Vi har haft problem med att få tillstånd av markägaren för att dra elkabeln. Jag vet inte exakta avståndet men det kan röra sig om 100 meter ungefär, säger driftingenjör Thomas Ackland vid Norrtälje Energi.

Backkrönet där de två fartkamerorna är placerade är en typisk plats där trafikanter uppmanas att ta det försiktigt med hastigheten, för den dåliga siktens skull.

Trafikverket ser till att fartkameror placeras ut på de platser där de har störst trafiksäkerhetseffekt, såsom vägsträckor med dålig sikt och liknande riskfyllda platser, vilket innefattar backkrönet vid Brosättra. Elnätsägare som Norrtälje Energi får ta ärenden vidare om det behövs ansökas om ledningsrätt hos Lantmäteriet. Något som innebär att ett intrång i fastighetsägarens äganderätt kan godkännas mot kompensation.

– Vi har inte gått så långt än och det är väldigt ovanligt att det behövs, säger Thomas Ackland.

Trots att det utdragna problemet i Brosättra inte är något som är löst än, säger Anna-Sofia Welander att det är en läxa som Trafikverket har lärt sig och anammat till pågående projekt, såsom de nya kameror som sätts upp längs väg 283 i kommunen.

LÄS MER: Fler nya fartkameror sätts upp i Norrtälje

– Det är jätteolyckligt och det minskar förtroendet för kamerorna när de står obrukbara så länge. Nu sätter vi upp stolparna när elen finns. Därför har vi satt upp nio av tolv på 283:an. De andra tre har inte el än och därför väntar vi, säger trafiksamordnaren.

Annons
Annons
Annons