Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moderna motorn är en långkörare

Bilmotorer fungerar egentligen på samma sätt som de alltid gjort, men livslängden har ökat betydligt. Varför är det så? Och hur kan du få motorn att leva ännu längre? Vi reder ut begreppen.

Annons

Pyssla om din motor, så håller den längre.

Till synes har det inte hänt särskilt mycket med bilmotorn. Den fungerar fortfarande likadant som för över 100 år sedan, med en exploderande bränsleblandning som får kolven att röra sig i cylindern. Och fortfarande slits delarna inne i motorn. Men inte på långa vägar lika mycket.

- Motorernas livslängd har ökat något otroligt. På 1960- och 70-talen renoverades de efter 15 000 mil. I dag kan de gå 50 000 eller 60 000 mil, konstaterar Lennart Svensson på SM-motor i Göteborg.

Exakt elektronik

Att dagens kraftkällor är så pass hållbara beror på flera olika saker. Bland annat konstrueras de smartare med större precision och har färre rörliga delar samt mer listig elektronik.

- Elektroniken gör allting så precist. Bränsleinsprutningen ger rätt blandning hela tiden och den elektroniska tändningen är exakt genom alla varvtal. Det gör att slitaget minskar. I en gammal motor med mekaniskt tändsystem slits de rörliga delarna mer, säger Roland Nilsson på R N mc-service demontering i Partille och fortsätter:

- En sak som också hjälper till är vätskekylningen. I en luftkyld motor blir slitaget hårdare eftersom temperaturen växlar och dessutom blir högre.

Glömmer kamremmenNågot annat som har betydelse är motoroljan. Den har blivit en högteknologisk produkt som inte bara smörjer, utan också håller kraftkällan ren från slam och sotavlagringar, förhindrar rostbildning, kyler inre delar och tätar läckage. Och på så sätt ökar livslängden.

Men en modern drivkälla är ändå inte osårbar. Ett vanligt dilemma är att kamremmen går av och att kolvarna kröker ventilerna.

- Folk glömmer att byta kamremmar eller chansar på att de ska hålla. Det är inte heller ovanligt att topplocket spricker eller blir skevt på grund av att motorn blivit överhettad. Det är viktigt att vara lyhörd och sköta serviceintervallerna, poängterar Lennart Svensson.

Då bör den moderna motorn kunna hålla formen.

Och förhoppningsvis få ett riktigt långt liv.

Byt olja en gång om året - oavsett hur långt (eller kort) du har kört.

Annons
Annons
Annons