Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mörkt och suggestivt när Tilda Lovell tar plats på konsthallen

Ett mörkt och suggestivt drömlandskap har flyttat in på konsthallen.
Där visar Tilda Lovell utställningen "The Queen Conch", en värld fylld av snäckor, koraller, sand och skuggor.

Annons

Ljus och mörker möts i Tilda Lovells utställning

En mörk gång leder in till Tilda Lovells utställning "The Queen Conch". Där inne öppnar sig en mörk och hemlighetsfull värld.

En grotta fylld av gestalter, projektioner och föremål, som alla anknyter till hav, strand och vatten.

– Jag jobbar ofta med rummet, att skapa ett rum där man kommer in i konstverket och och hittar sig själv. Det blir som en scen, där man kan möta sig själv, säger Tilda Lovell.

Deltog i Konst i ån

Förra sommaren var hon en av deltagarna i Konst i ån, där hon visade en stor, rosafärgad snäcka. En queen conch.

– Jag tycker att den snäckan är så häftig. Insidan ser ut som rosa slemhinnor, något som är nyfött, trots att det är dött skelett.

Jag tycker om det där mystiska, att ha kunskap bortom det vanliga

Nu har drottningsnäckan fått följa med in i den nya utställningen, där Tilda Lovell har placerat ett kvinnligt orakel ovanpå snäckan. Hon har tidigare skapat en liknande skulptur av ett oraktel i Göteborg, i brons.

– Hon knyter an till oraklet i Delfi. Jag tycker om det där mystiska, att ha kunskap bortom det vanliga och att få kontakt med något bortom livet.

Oraklet är täckt av snäckskal och koraller, det ena benet består av en fisk och överkroppen av räfflad sand, som om hon stigit rakt upp ur havet.

– Jag har tidigare jobbat mycket med djurskelett och varit mycket i skogen. Nu har jag varit mycket vid hav och upptäckt snäckor, att de också är en sorts skelett. Jag har en fascination för skelett och död, att ge nytt liv, höja upp och animera, säger Tilda Lovell.

Ett bord är täckt av olika typer av föremål och gestalter. En av dem är ett självporträtt, där Tilda Lovell har täckt sigtt huvud med snäckskal och koraller.

Tilda Lovell kommer från Göteborg, är utbildad vid Konsthögskolan och numera bosatt i Berlin och Stockholm.

I "The Queen Conch" har hon byggt upp en havsvärld som vilar i dunkel. På ett bord mitt i rummet har hon samlat små föremål och skulpturer. Ett självporträtt där hennes ansikte är täckt av korall och snäckor, en utsträckt sjöjungfru, böljande tång, två fiskare i gummidräkter och mycket, mycket annat.

Projiceras på väggen

Samma föremål projiceras också i en videoloop som rullar på väggen.

– Allt som syns i videon är gestalter från bordet. Det är detaljer som jag jobbar med många timmar, då känns det roligt att blåsa upp dem, filma dem och låta dem bli så här stora, säger Tilda Lovell.

Videon visar föremål från Tilda Lovells utställning i stort format.

En fyr har också tagit plats i rummet, liksom en guldfärgad version av den mask som oraklet bär. Dessutom finns ett landskap som påminner om någon sorts sagoslott, med löst formade tinnar och torn.

– Ett droppslott, ett sånt där som man gör på stranden, säger Tilda Lovell.

Jag ville bygga på det sätt som naturen gör

Slottet är format just så, som blöt sand som fått rinna och forma den skulpterade världen.

– Jag är inspirerad av leken och av grottan, med stalaktiter, som formas under väldigt lång tid. Jag ville bygga på det sätt som naturen gör.

Bordet är täckt med sand, där olika föremål placerats ut.

Hela utställningsrummet vilar i ett halvmörker, där strålkastare och andra ljuskäglor lyfter fram de olika gestalterna och skapar ett intrikat skuggspel.

Mörkret förstärker också känslan av att ha lämnat den vardagliga verkligheten bakom sig för att kliva in i ett drömlandskap.

– Konsten har många uppgifter. En av dem är att erbjuda andra världar, sägerTilda Lovell.

Berättar om samtiden

För henne handlar "The Queen Conch" både om att berätta något om samtiden och att erbjuda en annan verklighet.

På vilket sätt talar den om samtiden? Tilda Lovell dröjer en stund med svaret.

– Jag är inspirerad av det jag ser och är med om, sedan är det möjligt att tolka utställningen på olika sätt.

Sagoslottet är format som ett sandslott, som skapats genom att droppa blöt sand.

"The Queen Conch" för tankarna till drömmar. Och mardrömmar. Men Tilda Lovell håller inte med om att det är en mörk värld.

– Det är dunkelt, men det finns många lyktor i mörkret, som skapar vackra bilder. Jag jobbar med material som skelett och snäckskal, rester av liv, den aspekten finns alltid.

Liv och död, ljus och mörker möts hos Tilda Lovell.

– Det finns både och, så som livet är.

LÄS MER: Flykt, krig och migration på konsthallens förra utställning

LÄS MER:Tilda Lovells snäcka en del av förra årets Konst i ån

Den guldfärgade masken är samma figur som det orakel som sitter på en snäcka i utställningen.

Fakta: Tilda Lovell

Ålder: 44 år.

Bor: Berlin och Stockholm

Familj: Partner och hundvalp

Gör: Konstnär. Utbildad vid Konsthögskolan i Stockholm

Fritid: Reser och samlar material i skog vid hav.

The Queen Conch

Norrtälje konsthall

Vernissage lördag 10 juni, utställningen invigs av Peter Cornell kl 13.

Lunchvisningar, onsdag 14 juni och onsdag 28 juni kl 12

Sommarvisningar varje lördag kl 14, till och med 15 augusti

Introduktionsvisningar mån-fre kl 13, till och med 15 augusti

Utställningen pågår till och med 3 september

Annons
Annons
Annons