Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafiksäkerhetsexperten: "Föräldrar måste förstå riskerna med fyrhjulingar"

På tre år har cirka 7 000 personer, varav nära 3 000 barn under 15 år, skadats i olyckor med fyrhjuling. Många av dessa har fått allvarliga skador, och i några fall även omkommit. "Vi ser att mycket handlar om att föräldrarna inte förstår riskerna" säger trafiksäkerhetsexperten Maria Wedin.

Annons

Det är Trafikverket som sammanställt statistik från VTI, Statensväg- och transportforskningsinstitut och Sveriges lantbruksuniversitet, samt flertalet djupintervjuer med både föräldrar och barn.

– Ingen förälder skulle sätta en 12-åring på en 500 kubiks motorcykel. Men en fyrhjuling med samma motorstorlek och 50 hästkrafter släpper man iväg barnen på, säger Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar, i ett pressmeddelande.

Enligt Maria Wedin har många av dessa föräldrar ofta bristande kunskaper om regler, säkerhet och risker, vissa refererar till gamla normer om att barnen ska hjälpa till tidigt och andra till att det finns ett gemensamt motorintresse inom familjen.

– De fyra hjulen ger ett falskt intryck av stabilitet, vältrisken med dessa tunga fordon är stor, samtidigt som de snabbt kan komma upp i höga farter. Vårt budskap till föräldrar och vuxna är att aldrig låta barnen eller tonåringar utan förarbevis köra. Det är inte bara olagligt utan förenat med stora risker.

Men vad ska man göra om barnen tjatar?

– Det är bättre att barnen börjar köra ett tvåhjuligt fordon i en motorklubb, när de har rätt ålder inne, avslutar Maria Wedin.

Förutom föräldrarnas ansvar anser Maria att reglerna måste skärpas, både Transportverkets och handelns.

Detta är en genrebild från TT, från Motorcykelmässan 2004.

Annons
Annons